TVT – Luentopäiväkirja 1

Itsehän en ole koskaan ollut kummoinen tekniikan käyttäjä. Tietokonettakin olen aina käyttänyt pääasiassa pelaamistarkoitukseen, en ole ikinä jaksanut sen kummemmin tutustua erilaisiin ohjelmiin tai palveluihin. Ainoana työkaluna olen käyttänyt Microsoftin Wordia ja Powerpointtia. Kuitenkin olen aina ollut ns. kokeileva ihminen, tykkään tutustua johonkin uuteen asiaan kokeilemalla sen eri toimintoja ja mahdollisuuksia ja sitä kautta oppimalla. Joskus uuteen ohjelmaan tutustumisen kynnys on vain ollut liian korkealla, eikä sitä ole uskaltanut lähteä tutkimaan sen kummemmin. Tämän takia lähdin tälle tieto- ja viestintätekniikan kurssille osittain varautuneena, mutta osittain innoissaan; toisaalta pelkäsin etten tajuaisi mistään mitään, toisaalta taas odotin, että pääsisin vihdoinkin sisälle nykyajan tietotekniikkaan.

Luennoilta muistuvat mieleen lähinnä digitaaliset kuilut eri koulujen välillä, poppletin kokeilu, ja keskustelu siitä, miksi tekniikkaa tarvitaan yhä enemmän nyky-yhteiskunnassa, mutta miksi sen käytön kehitys ontuu. Varsinkin näistä viimeinen koskettaa omaa itseäni syvästi, koska tulen perheestä, jolle nykyajan tietotekniikka on vierasta, ja jota jopa vieroksutaan eli ollaan ns. ”luolamiesasenteella”. Lisäksi itse koulussa ollessani teknisiä vempaimia olivat korkeintaan piirtoheittimet ja myöhemmin lukiossa ehkä videotykit ja projektorit. Niitäkään ei jokainen opettaja käyttänyt, vaan taulu oli aivan liian monen opettajan suosiossa. Myöskään oppilaat eivät sen kummemmin päässeet käyttämään teknologiaa varsinkaan peruskoulussa. Atk-tunteja oli karmivan vähän, ja niiden organisointi oli järjestetty, näin jälkiviisaana ajatellen, huonosti. Joten ei ihme, ettei tietotekniikan hallintaa ole sieltä kertynyt. Olihan meillä multimedian kurssi, mutta silloin käytännössä pelattiin Quake 3- peliä porukalla netissä.

Tästä pääsemme ongelmaan, jota myös Anne Rongas pohti blogissaan pohtiessaan Harto Pöngän blogikirjoitusta. Miksi koulujen erot yhä kasvavat, mitä tulee teknologian osaamiseen? Omasta mielestäni ongelmana ovat opettajien oma kyvyttömyys ja vähäiset tietotaidot, ja sitä kautta yhä kasvava kynnys opetella käyttämään teknologiaa. Ronkaan mukaan ongelmana voi olla esimerkiksi opettajien pelko lasten liiallisesta pelaamisesta ja ajasta tietokoneiden parissa. Ongelmana on myös teknologian hinta – hinta, joka on niin kiistelty kannattavuutensa puolesta. Kuitenkin jokaiselta koululta löytyy sen verran rahaa, että koululle voitaisiin hankkia halvimman mahdolliset laitteet; tämä Jari Laru on tehnyt erittäin selväksi. Jotkut opettajat vetoavat Ronkaan mukaan opetussuunnitelmaan vastustaessaan teknologiakasvatusta, mutta heidän tukensa on ontto, sillä opetussuunnitelma painottaa nimenomaan sitä, että antaisimme sitä opetusta ja oppimista, joka antaa parhaat eväät nuorisollemme elämässä eteenpäin. Ja kuten tiedämme, nyky- yhteiskunta arvostaa ihmisiä, jotka omaavat vähintään minimitason taidot teknologiassa. Kehityksen kulkiessa eteenpäin on yksilön pysyttävä tahdissa, sillä liikkuvaa lentokonetta on vaikea saada kiinni. Sen kyytiin täytyy nousta sen liikkeelle lähtiessä ja varottava tippumasta kyydistä.

Loppujen lopuksi voin todeta, että olen oppinut erittäin paljon kurssista, eikä mikään ole tuntunut turhalta. Kaikki asia ei voi jäädä päähän kerralla, joten siksi olisi hyvä että kurssi olisi pidempikin, mielenkiintoa ainakin riittäisi. Lisäksi täytyy mainita että oli ilo nähdä työssään opettaja, joka on oikeasti ja aidosti kiinnostunut työstään. Sellaisen opettajan puhetta ei voi olla kuuntelematta. Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä – kurssi on näin ollen varmasti yksi tärkeimmistä kursseista, jotka tulen käymään. Kiitoksia tästä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s